OPIEKA CAŁODOBOWA w ośrodku zamieszkuje młodzież w wieku 12 - 19 lat, uczęszczająca do szkoły podstawowej oraz branżowej szkoły I stopnia z oddziałami zasadniczej szkoły zawodowej, związanymi organizacyjnie z MOS. Dysponujemy pokojami 4 osobowymi,
które są usytuowane na trzech piętrach mieszkalnych. Wychowankowie mają do dyspozycji między innymi: kąciki telewizyjne, kąciki kuchenne (po jednym na każdym piętrze), salę gimnastyczną, pracownię komputerową, pracownię plastyczną, pralnię, bibliotekę, jadalnię
oraz bezprzewodowy dostęp do sieci Internet poprzez punkt dostępowy wifi. Grupy wychowawcze w MOS liczą po 12 osób i każda z nich ma swoich osobistych wychowawców. Wychowankowie korzystają z wielu możliwości spędzania czasu wolnego, dzięki czemu mogą rozwijać swoje indywidualne zainteresowania w różnych sekcjach i kołach zainteresowań działających na terenie ośrodka. Najważniejsze z nich to:
-
sekcja sportowa;
-
Uczniowski Klub Sportowy "MOS GOŁAŃCZ";
-
sekcja ekologiczno - porządkowa;
-
kółko informatyczne;
-
koła przedmiotowe;
-
kółko plastyczne;
-
kółko kulinarny;
-
kółko wędkarskie;
-
kółko turystyczno-krajoznawcze;
-
wolontariat;
-
kółko teatralne.
Wychowankowie objęci są specjalistyczną opieką psychologiczną. Każdy wychowanek uczestniczy w spotkaniach grupy socjoterapeutycznej. Jest także objęty opieką indywidualną
oraz ma możliwość uczestniczenia w zajęciach z terapii rodzinnej.
Grupy socjoterapeutyczne
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne prowadzone są przez socjoterapeutów mają na celu nabycie umiejętności współżycia w grupie, zmniejszenie zaburzeń, umożliwienie lepszego poznania siebie, swoich potrzeb i celów, mocnych stron, zwracania uwagi na potrzeby innych, a tym samym polepszenie funkcjonowania w szerszym środowisku społecznym.
Zajęcia psychoedukacyjne
Zajęcia realizowane w planie zajęć lekcyjnych przez specjalistów: psychologa, pedagoga, socjoterapeutów mające charakter warsztatów.
Spotkania indywidualne dla wychowanków.
Kontaktem indywidualny objęci są wszyscy wychowankowie ośrodka ma on charakter cyklicznych spotkań. Cykliczne spotkania prowadzone są przez zatrudnionych w placówce specjalistów (psychologa, pedagoga, socjoterapeutę). Ważną rolę odgrywają również wychowawcy, którzy przez kontakt indywidualny nawiązują relacje z podopiecznymi.
Praca z rodziną :
-
comiesięczne spotkania rodziców z kadrą ośrodka (wychowawcami, nauczycielami);
-
konferencje rodzinne (spotkania z osobami znaczącymi w rodzinie lub osobami mającymi wpływ na funkcjonowanie rodziny);
-
pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla rodziców;
-
konsultacjach dla rodziców i opiekunów.
Praca z rodziną jest bardzo ważnym elementem procesu socjoterapeutycznego.
Rodzina jako złożony system ma bardzo silne oddziaływanie na każde dziecko. Praca z rodziną bazuje na wykorzystaniu istniejących w niej zasobów co pozwala na uruchamianie stopniowych zmian w postawach rodziców lub opiekunów – co umożliwia zmianę jakości ich życia, a także konstruktywne oddziaływanie na swoje dzieci. Terapia rodzinna prowadzona jest w ośrodku
przez specjalistów.
Zajęcia odbywają się w godzinach popołudniowych, każdy z wychowanków może odnaleźć
„coś dla siebie”. Dzięki udziałowi w zajęciach które stanowią alternatywę do zachowań niekonstruktywnych wychowankowie mają możliwość kształtowania umiejętności gospodarowania czasem wolny, rozwijania aktywności własnej, nowych zainteresowań.
Jest to również czas na indywidualne rozmowy z wychowawcą w trakcie których realizowany
jest program terapeutyczny.
Wycieczki
Wycieczki poza ogólnym celem turystycznym spełniają szereg zadań mających znaczenie terapeutyczne. Dla podopiecznych klas pierwszych wycieczki pełnią funkcję integracyjno - adaptacyjną, mają na celu zmniejszenie napięcia i lęku, który towarzyszy wychowanko w nowych warunkach i sytuacjach. Nowi wychowankowie maja okazję bliższego poznania starszych kolegów i koleżanek a także pracowników placówki.
Dla starszych wychowanków wycieczki są czasem na podsumowanie dotychczasowej pracy dają możliwość poszerzenia własnych zainteresowań, utrwalenia nawyków konstruktywnego spędzania czasu wolnego, wzmocnienia umiejętności społecznych: zachowań asertywnych, właściwej komunikacji, współpracy, zachowań empatycznych, zachowań spontanicznych - zabawa.
Nauka w MOS
Szkoła Podstawowa
dla młodzieży zagrożonej niedostosowaniem społecznym
Branżowa Szkoła I Stopnia dla młodzieży zagrożonej niedostosowaniem społecznym
klasy wielozawodowe
W ramach Branżowej szkoły I stopnia młodzież kształcona jest w zawodach: - monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie (3-letnie) - kucharz (3-letnie) - mechanik samochodowy (3lata).
Nadrzędnym celem w pracy nauczycieli i wychowawców jest cel terapeutyczny i wychowawczy.
-
szkoły przeznaczone dla wychowanków zamieszkujących na terenie ośrodka;
-
program realizowany w szkole pokrywa się z materiałem innych szkół publicznych;
-
mała liczebność w klasach klasy 16 osób;
-
szkoły ponadpodstawowe - młodzież jest przygotowywana do pracy w klasie wielozawodowej.